ברלינר דום – קתדרלת ברלין באי המוזיאונים המדהים!

קתדרלת ברלין​

קתדרלת ברלין המרשימה שולטת בקצה המזרחי של אונטר דן לינדן ואי המוזיאונים. עם 3 כיפות הנחושת וחלל הפנים עשיר עם עיטורים מוזהבים, ברלינר דום (כשמו כן הוא בגרמנית) הוא אחד הבניינים הבולטים באזור שלא נהרס במלחמת העולם ה-2. אף על פי שהיא ידועה בשם קתדרלת ברלין, היא איננה קתדרלה אמיתית מכיוון שהיא מעולם לא הייתה מקום מושבו של בישוף. גלו עוד על הקתדרלה, זמן לבקר, ההיסטוריה, טיפים ומידע כללי נוסף >>

ברלינר דום - מה רואים? נקודות חשובות

ברלינר דום היא הכנסייה הגדולה ביותר בברלין, המבנה הניאו-רנסנסי נחשב למקבילה הפרוטסטנטית לבזיליקת פטרוס הקדוש בוותיקן והיה כנסיית הקהילה של משפחת המלוכה הפרוסית. הפנים דקורטיבי ביותר, עם קירות מגולפים, קצוות מוזהבים וציורים בקנה מידה גדול. הינה הנקודות העיקריות שכדאי לראות ברגע שמגיעים לקתדרלת ברלין >>

העוגב של זאוור (Sauer Organ)

העוגב (אורגן צינור) – אחד הפריטים המעניינים ביותר בעיצוב הכנסייה עם למעלה מ- 7000 צינורות, נבנה על ידי וילהלם קרל פרידריך זאוור (בעברית גם סאואר) היה מגדולי הבנייה של העוגבים בגרמניה בתקופה הרומנטית. קונצרטים של עוגבים נערכים באופן קבוע והעוגב משמש גם בשירותי הכנסייה פעמיים ביום.

הכיפה (Dome)

כיפה בגובה 70 מטר שפשוט עוצרת נשימה. 8 פסיפסים שכל אחד בגודל 39 מ"ר והם מורכבים מכ- 500 אלף אריחים בודדים ובכאלפיים צבעים שונים. במהלך מלחמת העולם ה- 2 הם מעט ניזוקו והם שוחזרו בשנת 2002.

תצפית

אם מחפשים נוף נהדר של העיר ופעילות גופנית קטנה, בהחלט כדאי לעלות 270 מדרגות לנקודות התצפית של הקתדרלה. הכיפה מספקת נוף של 360 מעלות מעל ברלין, עם נוף של כל ציוני הדרך המפורסמים של ברלין ותצפיות בלתי נשכחות על פני האי המוזיאונים הסמוכים. בהחלט נקודה שווה לסלפי! 

גרם המדרגות נועד לשימוש הקיסר הגרמני ובעל מראה כזה, אז להרגיש חופשי ולעלות כמו מלכים!

הקריפטה של הוהנצולרן

הברלינר דום, הוא אחד מאתרי הקבורה המלכותיים החשובים בעולם, עם למעלה מ- 94 קברים המתוארכים לסוף המאה ה- 16 ועד תחילת המאה ה- 20.

מוזיאון הקתדרלה

המוזיאון מציג ציורים, עיצובים ודגמים הממחישים את ההיסטוריה של כנסיית הקתדרלה.

הקתדרלה בלילה

היופי האדריכלי המדהים, נראה מדהים בלילה. לאחר החשיכה היורדת על העיר והאורות מאירים את כיפות האזמרגד (אבני חן) של הכנסייה.

ברלינר דום – כמה זמן צריך להקדיש לסיור?

הקתדרלה של ברלין בעלת מספר נקודות עיקריות שכדאי לא להחמיץ, כדאי להקדיש עבור הביקור לפחות שעה עד שעתיים בכדי להספיק ולראות את הנקודות העיקריות, היפות והמעניינות,  לכל מי שסקרן או מוקסם מאמנות, היסטוריה, ארכיאולוגיה ודברים כאלה ובעיקר חובבי הקתדרלות יכולים למצוא את עצמם גם מגיעים ל- 3-4 שעות ויותר ודיי בקלות.

ברלינר דום – ההיסטוריה בקצרה

קתדרלת ברלין הניאו-רנסאנס עברה מספר פעמים שיפוץ אדריכלי ורפורמה דתית מאז ימי הביניים. בתחילה ניתן היה לייחס לכנסייה קהילה צנועה שבנתה כנסייה ליד הנהר בשנת 1465. הכנסייה עברה רפורמה בשנת 1539 בעקבות הענף הלותרני של מרטין לותר. 

ואז, פרידריך הגדול הורה להקים מבנה בארוקי חדש בין השנים 1747-50, ארונות הקבורה הועברו בקפידה מהקריפטה והמבנה הישן והרעוע נהרס. הקתדרלה הניאו-קלאסית המחודשת תוכננה ונבנתה על ידי האדריכל קרל פרידריך שינקל בין השנים 1820-2. לאחר תיקונים נוספים, בהוראת הקייזר וילהלם ה- 2, הקתדרלה הנוכחית הושלמה בשנת 1905. 

במהלך מלחמת העולם ה- 2 נגרם נזק משמעותי לבניין, בשנת 1944 פצצת תבערה של בעלות הברית גרמה למבנה התמיכה של הכיפה להתלקח שגרמה לקריסתה. בסוף המלחמה הבניין היה בעצם חורבה ומזג אוויר תרם לנזק נוסף. 

לאחר המלחמה, מחסור בחומרי בניין הביא לכך שרק בשנת 1953 החלו עבודות שיקום עם הקמת כיפה זמנית. בשנת 1975, בתמיכת הכנסייה הפרוטסטנטית הגרמנית וממשלת גרמניה המערבית, החלו עבודות שחזור מאסיבי שהושלם רק בשנת 2002, כאשר חשפה את הכיפה בפסיפסים המועתקים מהמקור.

 סיור וירטואלי בברלינר דום (360 מעלות):

ניווט:
משתמשים בחצים שבקצוות המסך כדי לנווט. או באמצעות האצבעות בסמארטפון.

ברלינר דום – טיפים ועובדות שכדאי לדעת לפני:

  • הכנסייה נגישה עבור כיסאות גלגלים.
  • ניתן לקבל סיורי שמע בהדרכה עצמית בעלות של 4 אירו. המדריך ב- 8 שפות (לא כולל עברית): גרמנית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, סינית, רוסית, איטלקית ורוסית.
  • בקתדרלה יש אקוסטיקה נהדרת והיא משמשת לעתים קרובות לקונצרטים קלאסיים, המנוגנים לפעמים על העוגב המפורסם של סאואר.
  • אף על פי שהיא ידועה בשם קתדרלת ברלין, היא מעולם לא היתה קתדרלה אמיתית מכיוון שהיא מעולם לא הייתה מקום מושבו של בישוף.
 

מידע כללי על קתדרלת ברלין

שעות פתיחה:

שעון חורף – ספטמבר עד פברואר:
  • שני עד שבת, החל מהשעה 9:00 בבוקר ועד השעה 19:00 בערב.
  • ראשון, החל מהשעה 12:00 הצהריים ועד השעה 19:00 בערב.
שעון קיץ – מרץ עד אוקטובר
  • שני עד שבת, החל מהשעה 9:00 בבוקר ועד השעה 20:00 בערב.
  • ראשון, החל מהשעה 12:00 הצהריים ועד השעה 20:00 בערב.

יצירת קשר:

כתובת:

Am Lustgarten, 10178 ברלין, גרמניה.

דרכי הגעה:

  • ברכבת התחתית (U-Bahn) – קו U6 ולרדת בתחנת פרידריכשטראסה, הקרובה ביותר לאי המוזיאונים. הרכבת התחתית נמצאת כ- 700 מטר ממוזיאון פרגמון, משם ניתן ללכת כ- 10 דקות.
  • אוטובוס – קו 100, 200 ו- 245. לרדת ב האופרה הממלכתית, לוסטגרטן, פרידריכשטראסה.
  • הרכבת המהירה – S1, S2, S3, S9, S25, S5, S7 ו- S75. לרדת בתחנת ברלין פרידריכשטראסה או לתחנת האקשר מרקט. תחנת האקשר מרקט נמצאת כ- 1 ק"מ ממוזיאון פרגמון, משם ניתן ללכת כ- 15 דקות.
  • רכב פרטי – באמצעות Waze (לחיצה על הקישור תוביל ליישומון ותתחיל בנסיעה), לציין מוזיאון פרגמון. באי המוזיאונים אין חניה למכוניות או תחבורה ציבורית. ניתן להחנות במלון רדיסון בלו או במרכז הסחר הבינלאומי. המלון נמצא במרחק של 900 מטר, ומרכז הסחר נמצא במרחק של 700 מטרים ממוזיאון פרגמון ברלין.
  • חשמלית (Tram) – קו M1, ,12 ולרדת בתחנת Kupfergraben, החשמלית נמצאת כ- 300 מטר ממוזיאון פרגמון, משם ניתן ללכת כ- 5 דקות.

עלויות:

7 אירו.

האתר הרשמי:

https://www.berlinerdom.de/

מתי כדאי לבקר?

הקתדרלה פתוחה מדי יום לביקורים וסיורים מודרכים. כדאי להגיע בזמנים שאין תפילה מאחר ומבקרים אינם מורשים להיכנס במהלך טקסי הכנסייה אלא אם כן הם משתתפים.

מותאם עבור (גילאים):

כל המשפחה.

עוד אטרקציות בברלין